Reisverslag nr. 4 ( uit Sevilla) - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Mike & Wilma Vliet - WaarBenJij.nu Reisverslag nr. 4 ( uit Sevilla) - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Mike & Wilma Vliet - WaarBenJij.nu

Reisverslag nr. 4 ( uit Sevilla)

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike & Wilma

23 Januari 2016 | Spanje, Sevilla

Maandag 18 januari 2016, Bilbao - Sépulveda
's Morgens geen ontbijt in de camper, maar ontbijt in het hostel.
Na het ontbijt gebruik gemaakt van free wifi, snellere verbinding dan thuis.
Daarna lekker gedoucht.
In een mum van tijd zaten we op de weg naar Burgos en Madrid.
Vooral tot Burgos was het een weg die door een afwisselend landschap liep.
Veel heuvels, verderweg bergen met besneeuwde toppen, riviertjes en veel donkergrijze wolken, maar gelukkig geen buien.
In Sépulveda aangekomen zijn we meteen het oude middeleeuwse stadje in gegaan.
Een hele klim voor Wilma, want het stadje ligt op een steile helling!
Boodschappen gedaan en daarna met de verrekijker naar de rondvliegende gieren gekeken. Rijdend naar deze plaats hebben we veel groepen gieren gezien

Dinsdag 19 januari 2016, Sépulveda - Toledo
Na een rustige, koude nacht(temperatuur iets onder nul) zijn we verder gereden naar Toledo. We gingen verder over de autoweg van Burgos naar Madrid. Een prima autoweg door een landschap met bergen en rotspartijen en lange hellingen. De autoweg rond Madrid is indrukwekkend. Op 40 km afstand kon je de hoogste, moderne wolkenkrabbers al zien. Behoorlijk wat verkeer, maar nergens files! Wat een verkeersnetwerk met talloze af- en toeristen! Overal winkelcomplexen, reclames en bedrijven.
Na Madrid kijk je uit over een grote vlakte die veel minder volgebouwd is als de omgeving van Madrid.
In Toledo staan we helemaal achter op een grote gratis parkeerplaats. Het oude Toledo ligt bovenop een heuvel, gelukkig waren er op 5 min lopen 5 roltrappen die je naar boven brachten.
Het centrum is echt de moeite waard, ook in het centrum lopen de straatjes soms steil omhoog of omlaag. Sommige straatjes zijn soms 2m breed en dan rijden er ook nog auto's doorheen van de mensen die er wonen of werken. Gebouwen met muren met mooi metselwerk, ook hier fraaie uitbouwen, veel kerken, een kathedraal en musea.
We hadden lekker weer om rond te kijken.
Ik heb er nog spijt van dat ik twee vaklui niet gefotografeerd heb, terwijl ze bezig waren met fijn metaaldraad om mooie Toledo-sieraden te maken
We hadden een klein restaurant gevonden om een hapje te eten, het was 19.00 uur, maar de keuken ging pas om 21.00 uur. Dat was toch iets te laat voor ons, dus we zullen onze etenstijden moeten aanpassen om af en toe buiten de deur te eten.
Op de weg terug naar de camper hebben we ons toch laten verleiden om heel erg lekkere marsepein te kopen. Een aanrader!
Vanmorgen werden we wakker met 0*C en 's middags was het zelfs 15*C. Misschien lopen we over een paar dagen wel in een korte broek.

Woensdag 20 januari 2016, Toledo - Priego de Córdoba
Het had vannacht een beetje gevroren, maar in de loop van de dag werd het even 15*C. We hebben onderweg een beetje regen gehad.
We waren gauw op de autoweg richting Córdoba. We zagen veel olijfbomen links en rechts van de weg, later werden dat wijngaarden, daarna wisselden olijfgaarden(juiste woord?) en wijngaarden elkaar af. Opvallend was dat de wijnstokken heel kort teruggesnoeid waren. Ze leken op knotwilgen, maar dan 30 cm hoog. Ongeveer vanaf Valdepeñas zag je , zover je kon kijken, kilometers lang en ver alleen maar olijfbomen. Je moet er niet aan denken dat er in zo'n gigantische monocultuur een ziekte in de bomen uitbreekt
In Priego de Córdoba gingen we op zoek naar de camperplaats. We hadden het adres in de TomTom ingevoerd. De TomTom leidde ons door smalle straatjes met scherpe bochten en steile hellingen. We kwamen hoog in het stadje uit, maar reden ook het stadje uit. Keren was niet mogelijk en we reden een smal onverhard pad op dat tussen de olijfbomen door liep. We kwamen uiteindelijk weer op een verharde weg uit, maar het nummer van die weg stond niet op onze kaart. We hebben de TomTom de route opnieuw laten zoeken met behulp van het camperplaatsen van de NKC(Nederlandse Kampeerauto Club) die in de TomTom staan. Na omwegen en een stuk terugrijden hebben we de camperplaats gevonden. Het kostte ons meer dan een uur!

Donderdag 21 jan 2016, Priego de Córdoba
Vandaag lekker uitgeslapen. Lekker naar het centrum gelopen. Koelvloeistof gekocht, want die moest bijgevuld worden. Daarna doorgelopen naar het toeristenbureau. We wilden een plattegrond van de stad hebben, maar de man die ons hielp, vroeg wat onze plannen waren. Het gevolg was dat we van veel plaatsen die we nog willen bezoeken al een plattegrond en informatie gekregen hebben.
Vandaag liep de temperatuur op tot 20*C, dus hebben we voor het eerst buiten op een terrasje koffie gedronken.
Alles is een stuk goedkoper dan in Nederland. De lage brandstofprijzen zijn ook mooi meegenomen. Betaalden we in Noorwegen nog €1,50 per liter diesel, hier is het nu €0,95 per liter met €0,85 als goedkoopste tot nu toe.

Vrijdag 22 januari 2016, Sevilla
De nacht was minder koud en bij het opstaan scheen de zon al. Nog even wat service verricht en we waren gauw op de grote weg naar Sevilla.
Op de route lag Estepa, daar konden we lpg tanken bij een Repsolstation. Onderweg was de omgeving heuvelachtig, maar ook vandaag weer kilometers lang en ver bijna alleen maar olijfbomen te zien, dus een beetje saai. We hebben weer ooievaars zien vliegen!
Er was veel verkeer rond Sevilla, maar we konden de camperplaats, waar we in november 2014 ook gestaan hebben, makkelijk bereiken.
We staan achter een hek op een 24uur bewaakt terrein.
Met de fietsen ben je zo in het centrum, lopend kost het een half uur.
's Middags hebben we Wilma's oud-collega Bert met zijn vriend Jeroen ontmoet bij het Plaza de España, hier is in 1929 de Wereldtentoonstelling geweest.
Het weer werkte mee, de bewolking boven Sevilla verdween en de temperatuur liep op tot 21*C. We hebben dan ook lekker op een terrasje gezeten en om 18.30 uur zaten buiten lekker paella te eten. Het was 's avonds gezellig druk.
Teruglopend was het buiten nog 16 graden en onze gezichten gloeien nog een beetje, want die moeten nog wennen aan al die zon. Morgen hopelijk nog zo'n dagje in Sevilla.

Zaterdag, 23 januari 2016, Sevilla
Op iets meer dan 100 m van de camperplaats is een open terrein aan de rivier. Dit was een ontmoetingsplaats van jonge mensen met auto, veel drank en veel harde muziek.
Dat hebben we geweten. Tot 04.45 uur hebben we de muziek gehoord, dus slecht geslapen. Toen we rond tien uur langs het feestterrein liepen, was het een bende van glas en plastic zakken. Bij terugkomst om vier uur was alles opgeruimd!
Gisteren kregen we van een paar Nederlanders hun tickets voor de sightseeingbus. De tickets waren nog geldig tot 12.00 uur. We hebben bijna de hele ronde in de bus gezeten en zijn bij de Toro del Oro uitgestapt. Daar hadden we afgesproken met Bert en Jeroen.
Lekker koffie gedronken op een terras. Na de koffie zijn we weer uit elkaar gegaan en hebben we nog in de wijk Santa Cruz rondgelopen en geluncht. Vandaar terug naar de camper.
Vanmorgen gingen we weg bij een temperatuur van 16*C en terugkomend was de temperatuur om 16.00 uur al opgelopen tot 26*C!
Tot zover Sevilla en voor het eten kan ik de laatste belevenissen nog op het internet zetten.
PS. Mijn pols zit er nog aan, maar is nog erg gevoelig. Hij is nog wat dik. Er zit al iets meer beweging in, maar het gaat helaas niet erg snel. Leeftijd? en een lelijke breuk!