Vandaag vertrek uit Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Mike & Wilma Vliet - WaarBenJij.nu Vandaag vertrek uit Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Mike & Wilma Vliet - WaarBenJij.nu

Vandaag vertrek uit Bilbao

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike & Wilma

18 Januari 2016 | Spanje, Bilbao

Vrijdag 15 januari 2016, Locmaria-Plouzane - Tornay-Charente
Vandaag zijn we pas om 11.30 uur gaan rijden. We hadden nog veel te bepraten en we hebben nog even met Pam d'r zus, Jenny, geskyped.
Vanaf het huis waar Pam en Clive verblijven, was het een paar honderd meter rijden om bij de camperplaats van Locmaria-Plouzane(met een streepje naar rechts op de e) te komen.
Het was een mooi aangelegde camperplaats waar we ons toilet konden legen. Water tanken was ook mogelijk maar nog niet nodig.
In het begin van de rit nog een paar buien met soms een beetje hagel werd het weer steeds beter met veel zon.
Vandaag iets meer dan 500km gereden en om 18.30 uur, dus 7 uur op pad, waren we iets voorbij La Rochelle en Rochefort. We konden goed doorrijden en hebben de tolwegen vermeden.

Zaterdag 16 januari 2016, Tornay-La Charente - San Sebastian
Het heeft vannacht gevroren, dus meteen een frisse neus gehaald door brood bij de bakker te halen. Het was ongeveer 400m lopen naar de bakker.
De camperplaats wasdraad aangelegd. De kranen waren niet afgesloten om bevriezing te voorkomen!
De lucht is de hele dag blauw geweest, dus een zonnige dag. Temperatuur ongeveer 10*C.
Vandaag nog een flink stuk gereden om in Spanje te komen. Omdat het navigatiesysteem de tolwegen moest vermijden, kwamen we soms op verrassend smalle weggetjes omdat dat dan de kortste weg zou zijn.
Het stuk naar en door Bayonne en dan naar de Spaanse grens was druk, met veel rotondes en stoplichten.
We zagen de besneeuwde toppen van Pyreneeën. Het leek wel of er een laagje poedersuiker op lag.
Nadat we een plaats gevonden hadden voor de camper, zijn we met de bus 33 naar de mooi verlichte, oude stad gegaan. Hebben daar wat rond gelopen. Het was best druk in de straatjes. Er liepen veel voetbalsupporters rond, want Real Sociedad moest thuis spelen. Op een groot plein was een grote groep slagwerkers, begeleid door een band, aan het spelen. Daarna hebben we een gezellig pinchosrestaurantje gevonden en een paar lekkere hapjes gegeten.
De bushalte voor de rit terug naar de camperplaats hadden gauw gevonden. Terwijl we stonden te wachten, moesten veel mensen met bus 5 mee. Geen gedrang, rustig in de rij. Zo kan het dus ook! We waren gauw weer terug bij de camper. Konden we ook nog naar "All you need is love" kijken.

Zondag, San Sebastián - Bilbao
Na het ontbijt wat camperservice verricht en toen op weg over de tolweg naar Bilbao.
Een stuk kostte €10,22 en het laatste stuk door een tunnel kostte €0,66
De tolweg was een mooie weg die door het landschap slingerde. We waren zo in Bilbao. Eerst hebben we geprobeerd een parkeerplaats te vinden bij het Guggenheimmuseum, maar geen plaats te vinden, dus naar de camperplaats bij een hostel. Voor 6 euro per persoon staan we aan de stroom, hebben we morgenochtend een ontbijt en kunnen we nog douchen ook.
Rond 12 uur zijn we met de bus naar het centrum gegaan en na een klein stukje lopen waren we bij het indrukwekkende Guggenheimmuseum. We hebben er eerst omheen gelopen voor we naar binnen gingen. Het gebouw is binnen ook prachtig met verspreid over drie lagen hele grote expositieruimtes met moderne kunst. Een audioguide was wel nodig om die soms onbegrijpelijke kunst te begrijpen. Helaas mocht je geen foto's maken van de expositieruimtes, want dan had ik een idee kunnen geven van de grote ruimtes.
Na het museum zijn we naar de oude stad gelopen met veel smalle straatjes en oude Spaanse barretjes. Opvallend waren ook de hoge uitbouwen van de gebouwen.
Na even zoeken hebben we bus 28 gevonden die ons weer terug bracht naar de camperplaats. Vanavond nog een foto maken met de lichten van de stad, want we staan hoog op een heuvel.
Het weer is ons meestal gunstig gezind, als we op pad zijn droog en 's avonds en 's nachts regen. De temperatuur overdag ongeveer 11*C.

• 18 Januari 2016 - 09:36

Cees:

Welkom in Espana!

• 19 Januari 2016 - 17:58

Piet Keijsers:

Hier alles naar wens lekker druk bezig niet TE druk weet je. Maar het weer is anders dan anders, meer bewolking en nogal wat regen. Niet dat we er hinder van hebben maar toch. Soms echt koud weet je 22 / 23 graden is koud hier. Maar wij hebben elke dag dezelfde camp-plaats met eigen zwembad waar ik soms water in ......