Reisverslag nr. 12. Helaas naar huis! - Reisverslag uit El Saler, Spanje van Mike & Wilma Vliet - WaarBenJij.nu Reisverslag nr. 12. Helaas naar huis! - Reisverslag uit El Saler, Spanje van Mike & Wilma Vliet - WaarBenJij.nu

Reisverslag nr. 12. Helaas naar huis!

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike & Wilma

21 Februari 2016 | Spanje, El Saler

Vrijdag, 19 februari 2016, El Saler, sitecode 15522
Na een koude nacht waren we vroeg wakker. Na het ontbijt nog wat geloosd. Er was veel bewolking, maar geen regen, dus een prima dag om te rijden richting El Saler bij Valencia. We wilden langs de kust rijden, maar dat hebben we na een tiental kilometers opgegeven, want het was rijden over smalle wegen, klimmen en dalen door heel veel bebouwing op de steile hellingen. Veel Duits en Engels op borden van makelaars, bakkers, bars en dergelijke.
Na Cullera hebben we de kustweg weer gevolgd, omdat we zo nog een flink stuk konden afsnijden. We zijn op de betaalde camperplaats van El Saler aangekomen, waar Kees en Els ook geweest zijn. Vanaf hier is het ongeveer 10 km naar Valencia en de bushalte is hier vlakbij en je hoeft niet over te stappen. Het is jammer dat we Wilma's elektrische vouwfiets niet meer vertrouwen, anders gingen we fietsen naar Valencia. Misschien dat we daar een fiets huren.
's Middags ben ik op de fiets naar een zoutmeer gereden om foto's te maken van een heleboel witte reigers. Na het eten zijn we naar een lokaal supermarktje gelopen om wat boodschappen te doen. Hier was de wifi goed genoeg om het reisverslag te versturen, maar foto's versturen lukt niet. De bestanden zijn te groot, ik moet een programmaatje op de computer installeren om ze kleiner te maken, dan gaat het misschien wel lukken.

Zaterdag 20 februari 2016, El Saler bij Valencia
De nacht was koud en de ochtend begon ook koud, want we hadden een heldere hemel. De zon begon al gauw zijn/haar beste doen. We vertrokken met een fleecetrui en een jas aan, maar eenmaal in Valencia rond tienen kon de jas al uit.
We zijn meteen naar de oude stad geweest en hebben heel veel moois gezien, vooral de van binnen gerestaureerde St.Nicolaaskerk was prachtig. Geen stukje van de kerk is onbewerkt gebleven.
Rond half twee buiten op een terrasje warm gegeten, dat was vlakbij de indrukwekkende Mercado Central, een grote overdekte levensmiddelenmarkt. Groente, fruit, vlees, worst, vis, noten, gedroogd fruit, wijn, kruiden etc. Als je zoiets ziet dan is het in Nederland maar behelpen. Misschien een idee om zo'n hal op de Nieuwe Markt in Roosendaal te bouwen of in het vrijkomende V&D -gebouw.
Na de oude stad zijn we een stuk door de "groene ader" van Valencia gelopen.
Dit is een park dat men in de oude bedding van de rivier de Turia. De loop van de rivier heeft men verandert om problemen met de rivier, zoals buiten de oevers treden, te voorkomen. Aan de oostzijde van het Turiapark kom je bij het heel modern uitziende Stad van de kunsten en wetenschap. Vandaag heb ik er al een paar foto's van gemaakt, omdat het licht zo mooi was. Morgen gaan we dat gedeelte uitgebreid bekijken. We hebben via Skype en FaceTime nog contact met de kinderen en kleinkinderen gehad. Nu zitten we met vermoeide voeten en vol indrukken weer in onze camper.
We verbazen ons trouwens over de joekels van campers waarmee sommige mensen reizen. Formaat bus en dan nog een aanhanger er achter met auto of motor. Daar vind je niet zo maar een plekje voor om te staan. We houden het toch maar bij onze camper van wel 7m, waar je geen vrachtwagen- of busrijbewijs voor moet hebben!

Zondag 21 februari 2016, El Saler
Een minder koude nacht en na zo'n drukke dag geslapen als een blok.
Om half tien zaten we weer in de bus naar Valencia om de "Stad van de kunst en wetenschap" te bekijken. Grote, mooi ontworpen gebouwen. Één ervan is een gebouw met verschillende theaterzalen. Een ander gebouw is ingericht met van alles over wetenschap. Communicatie, biologie, natuurkunde, aardbevingen, genetica etc.
Een ander gedeelte is een park met van alles over dieren en de zeeën. We hebben eerst het waterpark bezocht en daarna het wetenschapsgebouw.
In het waterpark waren heel grote bassins met haaien, roggen, walrussen, zeehonden beluga's en een grote bolvormige volière waar je doorheen kon lopen. We hebben ook nog een dolfijnenshow gezien.
In het wetenschapsgebouw was veel te zien en te doen. Veel werd uitgelegd in het Engels.
Na afloop zijn we boodschappen gaan doen bij een grote Carrefour supermarkt en om
18.15 uur waren we terug bij de camper.
Dit wordt waarschijnlijk één van de laatste verslagen, want morgen gaan we naar huis rijden. Met Wilma's moeder gaat het duidelijk minder goed en daarom willen we versneld naar huis gaan om als het nog slechter met haar gaat op tijd thuis te zijn.
Helaas, maar het is niet anders en Barcelona en de Camarque lopen niet weg.

Ps. We zitten niet in Valencia, Mexico, maar het programma kent om de een of andere reden Valencia in Spanje niet

We gaan morgen rijden, dus misschien dinsdagavond al in Roosendaal

• 21 Februari 2016 - 20:04

Monica:

Dank voor jullie zonnige verslagen en een goede thuisreis!
    Liefs,
    Monica en Chiel

• 21 Februari 2016 - 20:09

Bart:

Lieve Mike en Wilma,

Jammer dat jullie de reis moeten onderbreken. Rijd voorzichtig naar huis.
    Sterkte met jullie (schoon)moeder.

Bart

• 23 Februari 2016 - 11:58

Yvonne En Peter:

Wat een verhalen hebben jullie weer.en inderdaad met z'on grote camper met aanhanger rijden onze Franse vrienden nu ook in Spanje rond. Dat jullie nu naar huis komen voor je moeder is altijd spannend.hopelijk gaat alles goed. Tot ziens liefs Yvonne en Peter

• 23 Februari 2016 - 21:52

Els Mampaeij-Hoogenboom:

.lieve buren, sterkte ! voorzichtig rijden en veilig thuiskomen